(8) kommenttia

HSL kysyy mielipiteitä lippujen hinnoittelusta – voisi muuttaa radikaalisti lipunhintoja Kirkkonummella

HSL kysyy mielipiteitä, miten lippujen hinnoittelua voisi muuttaa – voisi muuttaa radikaalisti hintoja Kirkkonummella

HSL on selvittänyt neljää vaihtoehtoa, miten nykyistä vyöhykemallia voitaisiin muuttaa. ”Ääripään” muutos olisi se, että koko HSL-alueella olisi vain yksi hinta ja lippu.

Nykyinen malli on hyvin tuore. ABCD-vyöhykkeet korvasivat kuntarajat keväällä 2019. Kirkkonummella nykyinen vyöhykemalli ei tuonut juurikaan muutoksia lipunhintoihin. Kirkkonummi ja Siuntio ovat ulointa D-vyöhyketta.

Selvitysten ja kyselyiden mukaan malli palvelee seudun asukkaita hyvin, mutta osana laajaa Lipputilihanketta HSL selvittää myös vaihtoehtoja vyöhykemallille.

Tavoitteena on löytää lippujen hinnoitteluun malli, joka edistää kestävien kulkutapojen eli kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttöä.

Samaan aikaan mallin pitää turvata vähintään nykyisen suuruiset lipputulot.

Liikennemallinnusten mukaan kestävien kulkutapojen kulkumuoto-osuus kasvaisi eniten, jos uloimpien eli etäällä Helsingin keskustasta olevien vyöhykkeiden lippujen hintoja laskettaisiin.

Se kannustaisi siirtymään nimenomaan pitkillä matkoilla henkilöautosta joukkoliikenteeseen.

Jos sisempien vyöhykkeiden lipun hintoja korotettaisiin, osa asiakkaista valitsisi joukkoliikenteen sijaan kävelyn tai pyöräilyn, eikä siirtymää henkilöautoiluun tapahtuisi yhtä paljon kuin uloimmilla vyöhykkeillä, HSL arvio.

Jos tasahinnoitteluun mentäisiin kuten esimerkiksi Tukholmassa on käytäntö, laskisivat kirkkonummelaisten matkustajia lipunhinnat Helsinkiin jopa puolella.

Kirkkonummella koko alueen ABCD-lippu kuukaudeksi maksaa tällä hetkellä 142,70 euroa.

> HSL miettii uutta hinnoittelua: Ääripäässä tasamalli, jolloin seutulipun hinta puolittuisi Kirkkonummella (Viisykkönen 10.11.2021

HSL kysyy nyt mielipiteitä uusista hinnoittelumalleista.

Vyöhykekyselyssä on mukana neljä mallia:

  1. nykyisen vyöhykemallin muunnos, jossa C- ja D-vyöhykkeillä on yhteinen CD-lippu
  2. kolmen vyöhykkeen ABC-malli, jossa C- ja D-vyöhykkeet yhdistettäisiin C-vyöhykkeeksi
  3. kolmen vyöhykkeen ABC-malli, jossa B- ja C-vyöhykkeet yhdistettäisiin B-vyöhykkeeksi ja nykyinen D-vyöhyke muuttuisi C-vyöhyke
  4. tasahinnoittelu, jossa koko HSL-alueella olisi vain yksi hinta ja lippu.

> Kysely löytyy HSL:n nettisivulta

(8) kommenttia
Kommentit (8)

Kommentit (8)

3€ koko pääkaupunkialue, niin ei miettisi niin paljon autolla matkustamista. 2€ koko pääkaupunkialueella, niin hankkisisn vuodeksi kausilipun ja auto parkkiin pidemmäksi aikaa.
Crocodile
Kyllä mä ehdottaisin vyöhykkeiden lisäämistä ja lippujen hintojen korotusta. Nyt käydään kolmen hengen voimin päivittäin Helsingissä, jonne Sundsbergista matkaa 22 km. Nykyisten lippuhintojen ja veroetujen ansiosta on juuri hankittu uudehkot 2. ja 3. autot perheeseen. Keskiespooseen vois kehittää pari vyöhykettä lisää ja lippujen hinnat tuplata niin saisin vielä Hummerin tuohon autotalliin!
Dieselautoilija
Mun mielestä malli jossa koko HSL alue on yksi vyöhyke ja sama hinta koko alueelle on selvästi paras. Hyvin yksinkertainen ja ei niin Helsinki keskeinen.
Timo
4 autoa perheessä, tankkaukset aina Helsingissä tai Espoossa. Syy tähän kirkkonummen huono ja olematon julkinen liikenne.
Näin perheemme pystyy elämään täysin normaalia elämää kaikkine menoineen ja harrastuksineen.
Emme missään tapauksessa tule koskaan enään käyttämään HSL liikennettä.
Talo myynnissä ja Helsinki odottaa ❤
Kysely kilahti sähköpostiini. Vastasin. Tuli vahva olo, että vaikka mahdolliset uudistukset voisivatkin helpottaa hinnassa d-vyöhykkeen eläjiä näin tuskin tapahtuu, jos se kyselyn pohjalta muutetaan. A-b - vyöhykeläiset jyrää varmasti. Niin mukavaa kuin olisikin, että hinnat halpenisi reilusti.
Turhaan en siis odottele.
Ei taas taksaperusteiden veivausta. Eihän tästä ole viittä vuottakaan kun siirryttiin kuntarajoihin pohjautuvasta hinnoittelussa neljän vyöhykkeen malliin. Linjat ja aikataulut myllätään parin vuoden välein, se riitttää.
Jatkuvaa veivausta
Ei sen hinnan niin väliä, pääasia olisi, että pääsisi julkisilla töihin ja töistä kotiin, myös vuorotyöläiset. Eli vuoroja lisää!!! Kun vuoroja vähennetään on pakko kulkea omalla autolla.
hmph
No, ainakin olisi suuri parannus se että
saisi ostaa lippua kun nousee junaan.
Matkustaja.

Kommentoi

Seuraa Viisykköstä