Mäkelä: Metro toisi tuhansia työpaikkoja
Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä hoputtaa valtiota mukaan Länsimetron jatkamiseen. Mäkelän mielestä valtion rahoituspäätös olisi merkittävin satsaus metropolialueen joukkoliikenteen kehittämiseen. Mäkelä muistuttaa, että Länsimetron työmaa työllistää tuhansia ihmisiä.
Espoolla olisi valmiita suunnitelmia jatkaa metroa lähes Kirkkonummen rajalle eli Kivenlahteen. Espoo jatkaisi metron rakentamista Matinkylästä Kivenlahteen, jos valtio maksaa 30 prosenttia rakennuskustannuksista.
Mäkelä on muistuttanut metron jatkamisesta samana päivänä, kun hallitus on ryhtynyt käsittelemään valtion ensi vuoden budjettia.
Mäkelä viittaa HSL:n tuoreisiin viime vuoden liikennelukuihin. Niiden mukaan joukkoliikenteen suosio työmatkaliikenteessä on kasvanut eniten Espoossa ja myös espoolaiset nuoret ovat lisänneet merkittävästi joukkoliikenteen käyttöä.
Länsimetro on Suomen suurin infrahanke, joka työllistää tuhansia ihmisiä. Metro alkaa liikennöidä Ruoholahdesta Matinkylään vuonna 2015, jolloin se kuljettaa yli 100 000 matkustajaa päivässä.
Helsingin Sanomien mukaan Länsimetron jatkamiseen ei ole tulossa valtiolta rahaa. Espoo harkitsee metroradan jatkamista omin varoin, jos vain valtiolta saataisiin jonkinlainen signaali tulevasta rahoituksesta. Metron jatkon rakennustöihin Matinkylästä Kivenlahteen on ajateltu ryhtyä jo ensi vuonna.
Kommentit (1)
Kalliimpaa menetelmää ei vaan ole olemassakaan.
Esim. Tukholmassakin metro kulkee enimmäkseen maan päällä ja vain ainoastaan ihan keskustassa maan alla. Itämetrokin nousee maan päälle.
Miksi länsimetron jatkonkin pitäisi kulkea kokonaan maan alla kun yläpuolella on vielä runsaasti rakentamatonta maata?
Kommentoi